Geschiedenis Brouwersdam opgetekend door Maarten Bokslag

De Kabbelaarsbank in het midden van de Brouwersdam is één van de jongste stukjes Nederland.

Het is bovendien het aller-allerzuidelijkste stukje Zuid- Holland: het water ten zuiden van de Kabbelaarsbank behoort tot de provincie Zeeland.

Oorspronkelijk ingericht als werkeiland voor de Deltawerken, werd de Kabbelaarsbank eind jaren ’70 ontdekt door de windsurfers.

De straffe bries en het ondiepe kustwater maakten het eiland in de Brouwersdam tot een ideale uitvalsbasis.

Recreatieve voorzieningen kwamen slechts mondjesmaat tot stand. Het Natuur- en Recreatieschap Grevelingen, dat het gebied beheert, hield streng toezicht.

Slechts mobiele voorzieningen waren toegestaan, zoals een frietkraam. En de mobiele surfschool van Pieternel van der Linde en Uwe Jendrusch natuurlijk.

Vanuit een caravan gaven zij in de weekends les aan groepen.

Gezellige bijverdienste

Pieternel van der Linde is een echte Zeeuwse. Haar ouders hadden een boerderij in het gehucht Looperskapelle, later gecombineerd met een minicamping.

Zij werkte in de vakanties bij een zeilschool in Scharendijke. Op haar vijftiende stond ze voor het eerst op de surfplank, een sport waar ze later steeds fanatieker in werd.

Zo leerde ze de Duitse Uwe Jendrusch kennen, die veel ervaring had in het geven van surflessen.

De oprichting van een mobiele surfschool beschouwden zij in de late jaren ’80 als een prachtige nevenbijverdienste.

“We hadden na afloop van de lessen de meest gezellige feesten op het strand.”vertelt Pieternel. “Met een barbecue erbij, het was nog kleinschalig in die tijd.”

Uwe en Pieternel wisten al snel dat de surfschool hun ware passie was.

De caravan werd een dubbeldeks bus, waar boven de theorielessen gegeven werden en beneden voor de surfers ruimte was om zich om te kleden.

“Een unieke bus, wat hebben we gelachen!”vertelt Pieternel nagenietend. “Op de Kabbelaarsbank werd het steeds drukker.

Als we nog een goede parkeerplek wilden vinden moesten we om 6 uur ’s morgens van huis gaan. Soms wou de bus dan niet starten.

Dan stonden we om 5 uur al op, zodat er nog een uur was om de bus te repareren.

Wachten op vergunning

Het was duidelijk dat Pieternel en Uwe zich graag definitief op de Kabbelaarsbank wilden vestigen.

Zij vroegen daartoe vergunning aan, maar het recreatieschap reageerde afwachtend.

Pieternel: “Er waren verschillende projectontwikkelaars bezig met het gebied.

En waren natuurlijk ook niet de enigen die een vergunning aanvroegen.

Bovendien wilde men eerst het bungalowpark Port Zélande realiseren. Dat duurde en duurde maar.”

Soms is het inderdaad waar dat de aanhouder wint.

In juli 1992 kwam het bericht dat Uwe en Pieternel zich mochten vestigen met hun surfschool.

Pieternel: “Er waren veel belangstellenden, maar ons kenden ze natuurlijk al heel goed.

Er bestond een goede samenwerking en we hadden een goed onderbouwd ondernemersplan.

Ze wisten dat we ons altijd keurig aan de afspraken hielden en de pacht nauwgezet betaalden.

En heel belangrijk was natuurlijk ook dat we al een fors klantenbestand hadden.

Ze wilden niet dat er een bedrijf kwam dat door gebrek aan belangstelling meteen failliet zou gaan.”

Direct na de gunning kon er gebouwd worden. Er werd keihard gewerkt, en met heel veel inzet kon in april 1993 Surfcentrum Brouwersdam de deuren openen.

De horeca kwam vrij spontaan op gang. Pieternel: “We hadden wel het idee dat er een barretje moest komen, om onze cursisten van koffie of een borrel te voorzien.

Ook was er ruimte voor een snackbar. Maar nog vóór de opening bleek er ook enorm veel belangstelling te zijn voor een echt restaurant.

Mensen kwamen er spontaan om vragen, terwijl we nog aan het bouwen waren. Toen hebben we het plan snel aangepast en direct ook het restaurant geopend.

Ik heb me daar volledig op gestort en snel de horecapapieren gehaald. Dat improviseren, dat is echt onze sterke kant.

We houden van dat onverwachte.”Het eerste seizoen was nog niet om of Uwe en Pieternel concludeerden al dat uitbreiding noodzakelijk was.

Het liep echt storm. Het enthousiasme van de twee ondernemers was onbegrensd, dag en nacht werd er met volle inzet gewerkt.

Ze woonden op het bedrijf, leefden voor het bedrijf.

Groepsaccommodatie

Het eerste project was het uitbreiden van het kleine surfwinkeltje met een noodgebouw. Pieternel:”En we willden graag een verblijfsaccommodiatie aanbieden.

Groepen en schoolklassen die meerdere dagen op ons centrum verbleven moesten op de eilanden een groepsaccommodatie zoeken,

fietsen huren en dan over de dijk hier heen komen.

Soms moesten ze zo hard tegen de wind in fietsen dat ze al uitgeput waren als de lessen begonnen.”

Maar die groepsaccommodatie zag de gemeente lange tijd niet zitten. Mensen moesten maar op Port Zélande overnachten.

“Voor bedrijven wel betaalbaar, maar niet voor een schoolklas”, stelt Pieternel.

Het duurde tot 1998 voor de gemeente dat ook begreep ene een vergunning verleende.

Overigens zijn de contacten tussen het surfcentrum en Por tZélande altijd heel goed geweest.

De zeilschool van Port Zélande werd in 1997 zelfs door Pieternel en Uwe overgenomen. “Zij hadden een zeilschool die niet goed liep.

We hebben die een jaartje geexploiteerd vanaf de locatie Port Zélande, maar dat werkte niet.

Als je twee administraties hebt ontstaan er fouten, dubbele boekingen en dergelijke. In 1998 hebben we de zeilschool overgebracht naar onze locatie.”

Daarbij kreeg het bedrijf de huidige naam: Zeil- & Surfcentrum Brouwersdam.

Op het moment beschikt men over acht familie-zeilboten, tien Optimisten, vijf Lasers, drie catamarans en 150 surfplanken.

Surfplanken uitproberen

In 1999 kreeg het zeil- en surfcentrum de huidige vorm: achter het bestaande gebouw werd een flinke nieuwbouw geplaatst,

met een ruime surfshop en een groepsaccommodatie met 56 bedden. Het restaurant kon uitgebreid worden in de vrijgekomen ruimte in de bestaande bebouwing.

De winkel biedt nu een aantal bijzondere producten. Er zijn allerlei zaken te koop, van zonnebrillen tot wet-suits.

Echt uniek is de mogelijkheid om de surfplanken voor aanschaf uit te proberen. Pieternel:

“we kopen voor de verhuur en de surflessen ieder seizoen de nieuwste en de beste surfplanken.

De echt goede surfers weten dat te waarderen. Het betekent ook dat men elke plank die in de winkel te koop is hier kan uitproberen.

Dan weet je meteen of de plank het juiste drijfvermogen, de juiste dikte en breedte heeft.

Wanneer iemand hier uiteindelijk een plank koopt hoeft hij de huur van die plank niet te betalen.

Zo’n service vind je in geen enkele andere surfwinkel.”

Pieternel en Uwe hebben nog steeds enorm veel plezier in het bedrijf. Wel zijn ze het iets rustiger aan gaan doen.

Pieternel: “Toen we tien jaar geleden ons eerste kind kregen – we hebben er nu drie – zijn we verhuisd naar Scharendijke.

Als ik thuis uit het zolderraam kijk kan ik het centrum zien liggen. Het was goed om wat afstand te nemen.

De eerste jaren waren we dag en nacht hier aan het werk. Ook nu maken we nog hele lange weken.

Maar we hebben uitstekende medewerkers weten aan te trekken, en dat neemt een hoop zorg uit handen.

En het is heerlijk om met surfen bezig te zijn. Zelf sta ik al jaren niet meer op de plank, maar de omgang met al die enthousiaste mensen houdt me jong en actief.

Surfers, dat is toch een heel apart wereldje. Ik ben vorig jaar veertig geworden, maar ik voel me nog lang niet zo, eerlijk gezegd.”

Kwaliteit verder verbeteren

Zeil- & Surfcentrum Brouwersdam is het levenswerk van Pieternel en Uwe. “Ik ga hier nooit meer weg”, zegt ze zonder enig voorbehoud.

Ze heeft ook geen behoefte aan uitbreiding met meerdere centra, de toekomstige groei zit hem vooral in het verbeteren van de kwaliteit.Pieternel:

“We hebben het geluk gehad dat we hier een unieke locatie vonden. Nu zijn we langzamerhand aan het uitbouwen tot een steeds mooier bedrijf.

We hebben hier veel verschillende takken: de verhuur, het lesgeven, de winkel, de snackbar, het restaurant en de groepsaccommodatie.

Het is zaak dat die in evenwicht blijven, dat de kwaliteit overal even hoog is.

Elk jaar verbeteren we weer een aantal zaken, zo hebben we dit jaar het restaurant nieuw betimmerd en in een lichte ‘strandlook’ vormgegeven.

En de mensen lopen hier binnen en zijn blij verrast over de verandering. Daar doen we het allemaal voor.

We willen dat onze klanten het hier echt goed naar hun zin hebben.”